Söndag 2009-10-11

Hejsan,

nu var det ett tag sedan jag skrev. Jag har inte riktigt ro i kroppen att sätta mig och göra det, det kommer så mycket annat emellan, men nu gör jag ett försök iaf.

I helgen har jag varit sjuk. Det började på torsdag. Micke for på jobbet och sedan när jag kom hem vid halvniotiden på morgonen började jag bli yr och mådde illa. Låg och sov hela dagen och när Sara kom hem fick hon ligga bredvid mig och läsa sin bok och göra läxan. Sedan for vi till Kramfors och hämtade Micke. På fredag mådde jag bra, men på lördagkväll började jag bli konstig igen, snurrig och svårt att andas, faktiskt väldigt besvärligt och hosta. Tog febern och hade 38 grader. Hela söndag förmiddag låg jag och var sjuk. Fick springa och kissa massor av gånger, fast jag inte hade druckit det minsta förutom Mollipect och Acetylcystein.

På kvällen kom Eva Köhnberg med Nordström och hans två fruar. Fruarna ska övervintra här och Nordström fick dö. Idag slaktade David honom, så nu ligger han i frysen. Får se om vi röker honom eller vad vi gör. Rökt tupp är inte dumt.

Fruarna håller på att acklimatisera sig som mest och bäst för närvarande. De går fritt ute tillsammans med sina nya medfruar,  men håller sig tillsammans med varandra. De vågar sig längre och längre bort från hönshuset för varje dag.

Marsvinen har fått nya hem också. Två i Nyland och ett i Hållsätter.

Äldstekanin Snuse har dött också, förra lördagen. Micke hittade honom i hans bur, där han bara hade somnat in. Det blev naturligtvis begravning på eftermiddagen, när Ida kom hem och det var också hon som tog ut han ur hans bur inför jordfästningen. Han fick sin sista vila tillsammans med de andra djuren på vår gård, vår djurkyrkogård. 5½ år gammal blev han...

Grävlingen har vi fått bort också. Vi fångade honom i en bur förra fredagen på altanen och sedan for vi iväg med honom till Hans, som sköt honom. Illa luktade han också, där han fick sitta i bagageutrymmet på vår Ford. Sara var jätterädd att han skulle komma ut, för han försökte minsann att putta upp luckan med nosen och med rumpan. Ett skott i pannan och sedan var han stendöd och nu får maten på vår altan vara ifred! Han var inte dum, han hade uppmärksammat att vi förvarar bröd på altanen i dynlådan och fast jag hade lagt på mattor för att locket inte skulle blåsa upp så flyttade han undan det, öppnade locket, välte lådan och drog ut brödpåsar. Det här pågick ju en tid och vi såg honom när han gjorde det på altanen flera gånger, faktiskt flera gånger varje kväll.

Ikväll har vi lagat lammtestiklar med ris samt köttbullar med pommesfrites. Jag kunde inte äta varken det ena eller de andra, börjar bara att hosta jättedjupt nerifrån bröstet så att det gör ont när jag ska försöka äta.

I morgon ska Micke till Sundsvall och jag ska försöka att orka frosta av några frysar - alltså om jag mår bra. Måste möblera till det här, eftersom det ingår i vår planering att vi ska in med panna och ackumulatortankar innan vintern. Vi har väntat jättelänge och frusit eftersom vi tänkte avvakta med att fylla systemet med vatten, men igår kväll gjorde Micke och jag det ändå. Det är ju faktiskt flera minusgrader ute på nätterna. -2,9 grader just nu... Frysboxen i köket tänker jag ställa ute i garaget, så vi kan öppna dörren mellan köket och sovrummet.

Näe, nu får det vara bra för ikväll. Inga bilder fick ni heller, det spar jag till en annan dag!

God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0